Nieuwsflash 03 (9 mei 2017)

Inhoudstafel

Geachte Collega,
Terwijl de rectorkandidaten rollebollend over straat bakkeleien, gaat het ACLVB terug over tot de orde van dag: onvermoeid blijven opkomen voor uw rechten en onrechtvaardigheden, ongelijkheden en onethische keuzes aan de kaak stellen.
 
1.. Telewerk (TER): stand van zaken
2.. Maaltijdcheques
3.. Naar een nieuw arbeidsreglement ?
4.. Mobiliteitsvraagstuk. Elektrische fietsen in aantocht.
5.. Verslag ondernemingsraad februari 2017.
6.. Verslag ondernemingsraad maart 2017.
7.. Basisfinanciering voor ZAP ?

 
Neemt u kennis van onze website  www.aclvbkuleuven.be ?
Neem kennis van onze facebookgroep en like ons !  www.facebook.com/aclvbkuleuven

1.. Telewerk (TER): stand van zaken

In nieuwsflash 1 (februari 2017) rapporteerden wij over de nota van het ACLVB welke telewerk voor iedereen (die daarvoor in aanmerking komt) eist en voorgelegd werd op de Ondernemingsraad. (Te raadplegen via onze website)

In nieuwsflash 2 (maart 2017) rapporteerden wij over het feit dat nu ook een vakbondsfront ontstond en er een gemeenschappelijke nota voorbereid werd.

Als bijlage bij deze nieuwsflash 3 (mei 2017) vindt u de gemeenschappelijke nota over TELEWERK die in april en in mei op alle ondernemingsraden (Leuven-Brussel / Oost-Westvlaanderen / Antwerpen-Limburg) voorgelegd en besproken werd of zal worden.

Het doel is er voor te zorgen - door het afsluiten van een collectieve arbeidsovereenkomst (hierna afgekort: CAO) - dat ALLE diensthoofden nu eindelijk eens TELEWERK zouden toelaten. Waar het nu al goed draait of toegepast wordt, moeten er geen veranderingen doorgevoerd worden.

2. MAALTIJDCHEQUES

Nationaal werd tussen de werkgevers, de vakbonden en de regering afgesproken dat dit jaar de lonen met maximaal 1,1 % mogen stijgen. 

ACLVB KU Leuven heeft gevraagd deze loonstijgingsmarge te spenderen aan het introduceren van maaltijdcheques. Als je dat samen zou nemen met de jaarlijkse (voorlopig onbekende) transfers die KU Leuven doet naar de ALMA, dan zou je al een aardige maaltijdcheque kunnen geven.

De werkgever wenst echter voorlopig niet in te gaan, noch op een loonsstijging noch op de introductie van maaltijdcheques, stellende:

1. jullie zijn baremiek vergoed en als je loonsstijging wil moet je maar naar de regering stappen en een aanpassing vragen van de baremieke lonen;

2. wij krijgen geen extra inkomsten om die loonsstijging uit te betalen; dus opnieuw moet je maar naar de regering stappen en meer fondsen eisen;

3. wij hebben berekend dat er jaarlijks 14 miljoen euro zou nodig zijn om iedereen maaltijdcheques aan het volle pond te geven, terwijl de transfers maar naar ALMA als bijdrage voor het personeel maar enkele honderduizenden euro's bedragen.


Het ACLVB KU Leuven team vindt:
a) de berekening voor de totale kostprijs voor verbetering vatbaar omdat zij:
- geen rekening houdt met de eigen inbreng door de werknemer (1,09 euro);
- geen rekening houdt met de eventuele fiscale en bedrijfseconomische voordelen voor de werkgever;
- geen rekening houdt met de mogelijke schakering in totaalbedrag per maaltijdcheque (het hoeft niet meteen het volle pond te zijn);
b) dat de KU Leuven het aan  zijn werknemers verschuldigd is een verarmen tegen te gaan door de loonstijging niet zomaar af te wimpelen; de KU Leuven - net zoals andere bedrijven - moet de juiste beslissingen nemen over wat zij met haar fortuin doet (bijvoorbeeld: de jaarlijkse balanswaarde van KU Leuven zonder UZ Leuven is al bijna in de grootte-orde van 2 miljard euro per jaar !)

3. Naar een nieuw arbeidsreglement ?

Een hoogste uitzonderlijke situatie heeft zich voorgedaan die erg vervelend is voor de werkgever, maar ons opnieuw een stapje dichter brengt bij een iets rechtvaardiger werkomgeving.

Een sociaal inspecteur is rechtstreeks tussengekomen op de ondernemingsraad van februari 2017 en heeft een verzoeningspoging gestart tussen de werkgever en de vakbonden.

Het huidige arbeidsreglement:

  • is nooit neergelegd bij de federale overheidsdiensten (nochtans wettelijk verplicht);
  • heeft bijlagen die nooit goedgekeurd werden door de ondernemingsraad (nochtans wettelijk verplicht);
  • en is op sommige vlakken gewoon achterhaald (lees: in strijd met sommige wetgeving) !

De verzoening bestaat er in dat de KU Leuven een nieuw arbeidsreglement moet hebben tegen het einde van het lopende academiejaar. Een eerste draft werd reeds besproken op het Comité Personeelszaken. 

De werkgever heeft al benadrukt dat hij niet bereid is op dit ogenblik de bestaande afspraken te herzien. 

Vuurwerk in zicht dus omdat een aantal elementen zeker in het arbeidsreglement moeten opgenomen worden, zoals vakantieregelingen (ook integratiekader ! ook ZAP !) en de wijze waarop vakantie (in uren, in dagen of in weken) kan opgenomen worden.. Zolang er geen nieuw arbeidsreglement is blijven bijvoorbeeld ook de bestaande arbeidsreglementen van de overgenomen vestigingen (academische hogeschoolopleidingen) van toepassing omdat deze wel degelijk zijn neergelegd bij de Federale Overheidsdienst. Ook de 12 dagen compensatie (zoals bij wet voorzien) in plaats van de 11.5 dagen die de KU Leuven nu geeft, blijft een op te lossen discussiepunt. 

4. Mobiliteitsvraagstuk. Elektrische fietsen in aantocht.

KU Leuven heeft een mobiliteitsstudie laten uitvoeren door een eigen spin-off: Transport & Mobility Leuven. De studie wijst uit dat het gebruik van het openbaar vervoer of een ander alternatief voor de auto eigenlijk al sterk ingebrugerd is aan de KU Leuven. Nadeel hiervan is dat de inspanningen die je moet doen om het resterende deel uit de auto te krijgen, disproportioneel groot zijn.

De KU Leuven zweert bij:

  • OFWEL het gesubsidieerd aanbieden van het woon-werkverkeer indien er gebruik gemaakt wordt van het openbaar vervoer;
  • OFWEL de 2WD-fiets.

Het ACLVB KU Leuven team blijft herhalen dat daardoor slechts een deel van het personeel bediend wordt en een grote hoop aan medewerkers in de kou blijft staan. Een mobiliteitsvergoeding is veel passender: een budget aan elke werknemer (fietsen, openbaar vervoer, wandelen) die de auto laat staan (desnoods gedeeltelijk) en hier aankoopfacturen of facturen voor bepaalde diensten tegenoverstelt. De KU Leuven is overigens de enige universiteit (en onderwijsinstelling) in gans Vlaanderen die het systeem van de fiets- of mobiliteitsvergoeding niet toepast. Als men alle middelen die vandaag uitgetrokken worden voor "mobiliteit" op één hoop zou smijten en aan ELK personeelslid zou toebedelen, dan is er 209 euro per personeelslid beschikbaar !

In de zeer nabije toekomst zal je ook een elektrische 2WD-fiets kunnen aanschaffen. Je moet wel maandelijks 11 euro gebruiksrecht betalen en je moet minstens 50 % tewerkgesteld zijn. Je bent verplicht hem minstens 3 jaar te behouden. De kosten voor het onderhoud en de vervanging van de batterij valt ten laste van de gebruiker. Je mag het gebruik niet combineren met een abonnement op het openbaar vervoer. Je mag het gebruik enkel combineren met een occasioneel gebruik van de parkings. 

5. Verslag Ondernemingsraad Leuven-Brussel februari 2017

Via deze link kan je alle beschikbare verslagen zelf raadplegen.

Hierna volgt een korte samenvatting en enige
aandachtspunten waarover het ACLVB tussenkwam.

1. Aangepast ontwerpverslag van de vergadering nr. 238 van 21 december 2016
Het verslag ondernemingsraad van december werd op enkele punten aangepast op uitdrukkelijke vraag van de vakbonden.

2. Ontwerpverslag van de vergadering nr. 239 van 25 januari 2016 
Het verslag wordt NIET goedgekeurd:
a) Wat TELEWERK betreft werd in het verslag een goede samenvatting gegeven van het standpunt van de werkgever, maar het standpunt van het ACLVB (de inhoud van de nota die in de ondernemingsraad van januari voorgelegd werd) werd eenvoudig niet genotuleerd.
b) De vakbonden vragen dat expliciet genotuleerd wordt dat zij inzage eisten in het HERSTELPLAN FACULTEIT LETTEREN en vragen ook een jaarlijkse rapportering.

3. Telewerk
De vakbonden kondigen aan dat zij overeengekomen zijn om de nota rond telewerk van het ACLVB (ondernemingsraad januari 2017) als insteek te gebruiken en deze verder uit te breiden met de elementen die voor de andere vakbonden van belang zijn. De vakbonden willen dat een CAO TELEWERK afgesloten wordt om de afspraken af te dwingen opzichtens eventuele onwillige diensthoofden.

De werkgever herhaalt dat zij via het project PLATO (plaats- en tijdsonafhankelijk werken) eveneens aan het vraagstuk telewerk aan het werken is. "De doelstelling is om de administratieve procedure te vereenvoudigen en een groter draagvlak te krijgen alsook om de nieuwe wetgeving te integreren in de regelgeving binnen onze instelling." De werkgever wil de resultaten van het project hoogstens via een nieuwe GeBu beslissing introduceren.

4. Diverse vragen
- Sociaal verlof moet opgenomen worden per dagen (is een wet) en kan niet per uur worden opgenomen (recuperatieverlof wel).
- Maaltijdcheques: zie hierboven onder hoofdpunt 3.

5. Bezoek inspecteur Vanwanghe
Zie hierboven onder hoofdpunt 4: "Naar een nieuw arbeidsreglement" ?

6. Varia
Er is heel wat commotie ontstaan m.b.t. de ZAP-track in de FEB in Brussel. Een petitie werd opgestart en wordt op de Ondernemingsraad overhandigd aan de campusdecaan van de FEB in Brussel. De werknermersdelegatie hoopt op een constructieve oplossing. Hun nota zal besproken worden op de subfaculteitsraad FEB Brussel en indien men dit nodig acht, kan men vragen om deze nota ook nog te agenderen op de Ondernemingsraad.

6. Verslag Ondernemingsraad Leuven-Brussel maart 2017

Via deze link kan je alle beschikbare verslagen zelf raadplegen. Dat van maart wordt pas eind mei definitief vrijgegeven.

Hierna volgt een korte samenvatting en enige
aandachtspunten waarover het ACLVB tussenkwam.

1. Aangepast ontwerpverslag van de vergadering nr. 239 van 25 januari 2017
De opmerkingen van het ACLVB werden er in verwerkt. 

2. Ontwerpverslag van de vergadering nr. 240 van 22 februari 2017
Raadpleeg het verslag via de link hierboven weergegeven.

3. Mobiliteit
Zie Zie hierboven onder hoofdpunt 5: "Mobiliteitsvraagstuk. Elektrische fietsen in aantocht." 

4. Aanvraag pendelfonds
Het pendelfonds is een instrument van de Vlaamse overheid voor projecten die een duurzaam woon-werkverkeer bevorderen. Tien jaar geleden heeft de KU Leuven reeds een aanvraag ingediend voor de 2WD-fiets. Er is toen een subsidie van meer dan 500.000 euro toegekend. De KU Leuven heeft dit nu opnieuw gedaan voor de elektrische 2WD-fiets en hoopt het maximumbedrag van 200.000 euro binnen te rijven.

5. Dossier annualisering
Een deeltijds tewerk gesteld personeelslid en het diensthoofd kunnen aan de ondernemingsraad vragen dat de inspanningen "geannualiseerd" worden. Om piekmomenten te overbruggen wordt er dus soms 100 % gewerkt, terwijl op een later moment maar een zeer klein deel gewerkt wordt (minder dan wat normaal bv. wekelijks voorzien is). Zodat de deeltijdsheid uitkomt op jaarbasis (en dus niet meer bv. op week-basis).

6. Genderloonkloof
De overheid bepaalt dat je de genderloonkloof om de twee jaar in kaart moet brengen aan de hand van bepaalde cijfers. Er wordt aangetoond dat de kloof man-vrouw kleiner wordt, maar er blijft werk aan de winkel.

Het ACLVB blijft hameren op meer vrouwvriendelijke maatregelen: aangepaste uurroosters (minder moeilijk doen over glijdende, variabele en flexibelen werktijden), meer omkadering (bv. meer en beter toegankelijke crèches, meer inzetten op telewerk); nog meer selectie voor onderzoekers op basis van kwaliteit in plaats van op kwantiteit (bv. verdisconteren van zorg voor kinderen in het luik "maatschappelijke dienstverlening").

7. Varia
(...)

7. Basisfinanciering voor ZAP ?

Naar aanleiding van de rectorverkiezingen aan de KU Leuven bepleitten 371 Leuvense academici in een open brief de toekenning van een basisfinanciering voor onderzoekers. De middelen van het Bijzonder Onderzoekfonds (BOF) die aan de KU Leuven worden toegewezen, zouden meer gespreid moeten worden. Het ACLVB KU Leuven-team kan alleen toejuichen dat een verhoogde investering wordt gedaan in het onderzoek (evenals trouwens in het onderwijs in het algemeen– het hoger onderwijs in het bijzonder). Ellenlange lijsten van publicaties van gerenommeerde onderzoekers uit diverse richtingen (economie, sociologie, ingenieurswetenschappen enz.) maken immers duidelijk dat alleen een voldoende investering in een ruim onderzoekspotentieel in geheel Vlaanderen onze gemeenschap zowel intellectueel als economisch rijk kan houden. Het zal dus effectief niet volstaan om te blijven investeren in beperkte hoeveelheden grijze hersenmaterie. 

Het voorstel van de 371 academici moet echter bijgestuurd worden.

a) Als men alleen de bestaande onderzoeksmiddelen binnen de universiteit herverdeelt zodat iedereen een basisfinanciering krijgt, zal men geen rijkdom verdelen maar alleen vele potjes armoede creëren. Met die middelen zal, op uitzondering van een zeldzame onderzoeker in de humane wetenschappen, meestal onvoldoende kunnen gerealiseerd worden.

b ) Enige resultaats- en rapporteringsverplichting wordt hieraan best gekoppeld om de efficiëntie van de middelen te waarborgen. Men moge dan nog beweren dat het niet bewezen is dat onderzoekers die middelen verwerven op competitieve basis noodzakelijkerwijs efficiënter zijn. Omgekeerd is het ook geen zekerheid dat toegekende vetpotjes ook altijd effectief leiden tot voldoende dynamiek en nuttige aanwending. De KU Leuven zet in zo’n geval best een systeem op waarbij de efficiënte aanwending van de (hopelijk hogere) middelen van het BOF effectief wordt gemonitord. De sociale partners kunnen hierbij uiteraard hun rol opnemen. Een nieuw débacle à la Faculteit Letteren (het recente “faillissement” van de faculteit door een gebrek aan rapportering en controle) waardoor een aanzienlijk aantal collega’s een einde aan hun tewerkstelling gemaakt ziet, kunnen we allen missen als kiespijn.

c) In ieder geval moet een deel van de middelen besteed worden aan een behoorlijke administratieve of technische omkadering, anders dan de klassieke overheadregeling waardoor nu reeds middelen centraal afgeroomd worden maar niet ten goede komen aan de realisatie van de projecten zelf. Het omgekeerde betekent eenvoudig dat de bestaande afspraken (vastgelegd in een collectieve arbeidsovereenkomst) om het relatief aandeel aan ondersteunend administratief en technisch personeel te behouden, met de voeten getreden wordt;  dat het achterblijvend administratief of technisch personeel een nog hogere werkdruk toebedeeld zal worden én dat de onderzoekers uiteindelijk een deel van de administratie zelf zullen mogen verrichten, wat hen evenmin vooruit helpt.